Liderii PSD și PNL au anunțat, după câteva săptămâni de sondare a opiniei publice, că alegerile se vor comasa. Adică, localele cu europarlamentarele și parlamentarele cu prezidențialele. Evident, alți țuțeri ai celor două partide aflate la guvernare au început să propage diverse argumente în susținerea acestei decizii de comasare. Decizie de comasare care a fost luată și nu prea, o au în analiză și nu prea, se gândesc, dar nu prea… În realitate, decizia este luată, iar acum se dă bătaia pe convingerea opiniei publice că demersul este justificat, fundamentat și legal. Demersul lor este „orice”, numai că ascunde niște calcule politicianiste minuscule. În fapt, arată dorința partidelor mari de a-și conserva puterea și de a rămâne la butoanele puterii. Atât și nimic mai mult.
Oare chiar se reduc cheltuielile?
Alegerile europarlamentare și locale se vor desfășura în același timp. Prin urmare, Statul va tipări același număr de buletine de vot exact ca în situația în care cele două tipuri de alegeri se vor desfășura separat. Deci nicio reducere a cheltuielilor.
Singura reducere a cheltuielilor este numărul de persoane implicate în secțiile de vot. Aici se poate face o reducere a cheltuielilor. Însă, o reducere reală a cheltuielilor ar fi, de exemplu, renunțarea la subvențiile pentru partidele politice. Un asemenea demers chiar s-ar simți. Dacă facem un calcul la valoarea subvențiilor pe care partidele politice le primesc de la AEP, atunci s-ar putea organiza și 10 tururi de alegeri.
Deci, din punct de vedere „reducerea cheltuielilor” este o poveste și nimic mai mult. Dacă nu ar fi fost impostori, PSD și PNL care, cel mai probabil plănuiau șmecheria anterior lunii decembrie 2023, de ce au mai prevăzut în buget sume aferente celor cinci tururi de scrutin? Prin urmare este de presupun că impactul bugetar este același atât în cazul comasării, cât și în cazul organizării alegerilor la termen.
Românii vor fi obosiți să participe la 5 tururi de alegeri…
Din nou, PSD și PNL aruncă pe piață un alt narativ prin care cetățenii ar putea fi convinși că puterea se gândește la starea lor de sănătate… psihică. O minciună mai sfruntată decât prima. Nici vorbă de așa ceva. Atât timp cât, prin lege, exprimarea votului nu este obligatorie, nici nu se pune problema de așa ceva.
Oare cetățenii nu sunt obosiți de jocul puterii legat de creșterea pensiilor și a salariilor care azi se decid și mâine se prorogă? Sau de jocul pe subiectul cerealelor din Ucraina? Ori pe minciunile exprimate zilnic de diverși reprezentanți politici pe la televiziuni?
Cu siguranță că românii sunt mult mai obosiți de lipsa de performanță a PSD și PNL decât să participe la alegeri.
Oare fermierii și transportatorii care protestează nu au obosit să audă promisiunile mincinoase ale PSD și PNL?
Implicații juridice
La europarlamentare, Birourile electorale sunt formate din reprezentanții partidelor politice europarlamentare și se completează cu reprezentanți ai partidelor ce depun liste de candidați.
La alegerile locale, Birourile electorale sunt formate din reprezentanții partidelor politice parlamentare și se completează cu reprezentanți ai partidelor ce depun liste de candidați la primării sau consilii locale și județene.
Prin urmare, care din cele două entități va valida rezultatul votului și cum?
Mai mult, potrivit legislației în vigoare, candidații la alegerile locale trebuie să îndeplinească, cumulativ, o serie de condiții, printre care deținerea unei cărți de identitate emise de localitatea în care dorește a candida, cu cel puțin 6 luni înainte de data alegerilor.
Deci, până în septembrie (momentul legal de organizare a alegerilor locale!), orice candidat avea posibilitatea de a îndeplini acest criteriu. Însă, în situația în care alegerile se comasează, atunci se limitează posibilitatea candidaților de a îndeplini condițiile. Să nu mai vorbim despre procesul de strângere al semnăturilor de susținere a listelor de candidați…
Nu cumva, cu bună știință, PSD și PNL încalcă:
dispozițiile art. 37 (1) din Constituția României privind dreptul de a alege și de a fi ales?
prevederile art. 3 din Primul Protocol Adițional la Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, precum și jurisprudența CEDO în materie?
De asemenea, pe rolul instanțelor de judecată, există numeroase dosare în care partidele mici au diverse dispute, dar și dosare ce privesc acordarea personalității juridice și aprobarea organelor de conducere. Ori, este puțin probabil ca, până în aprilie, aceste dosare să fie soluționate și hotărârile să rămână definitive (și înscrise în Registrul Partidelor Politice de pe lângă Tribunalul București), astfel încât să poată candida.
Implicațiile politice ale comasării
În situația comasării europarlamentarelor cu localele, principalii beneficiari sunt tocmai PSD și PNL. Candidații la primărie și CJ-uri, cel mai probabil, vor fi cei aflați (încă!) în funcție. Cel mai probabil, se vor înregistra schimbări la nivelul consiliilor locale și județene. Schimbări de cadre. Însă, din punct de vedere structură politică a acestor consilii, PSD și PNL vor „face jocurile”, având o majoritate mai mult decât confortabilă.
În situația în care în unele localități primarul în funcție va pierde, vom asista la un fel de vid de putere. Primul în funcție va „topi” bugetul local, în timp ce „noul primar” va urla ca din gură șarpe. În final, pierde comunitatea. Adică, cetățeanul!
Mai mult, până acum, această comasare nu s-a mai făcut. Prin urmare, cel mai probabil, vor exista chestiuni juridice legate de interpretarea legislației în materie electorală și, uite așa, mulți candidați vor fi excluși.
Totodată, din punct de vedere raportare cheltuieli aferente procesului de campanie electorală, și aici vor apare neclarități și situații interpretabile.
Un alt aspect este cel legat de mesaj ce va bulversa și mai mult electoratul. Problemele locale vor fi împachetate cu discursul specific alegerilor europarlamentare și va ieși un haos din care nimeni nu va înțelege nimic. Iar șansa cea mai mare de câștig o vor avea partidele mari. De ce? Pentru că au infrastructură și aplică foarte bine principiul „nu contează câți votează, contează cine numără”…
Și, în acest caz, partidele mici, dar și cele ce nu au o structură organizatorică asemănătoare cu PSD, sunt din start pierzătoare. Implicațiile unui scor electoral mic la europarlamentare și, implicit, la locale va spulbera succesul partidelor mici la parlamentare. La parlamentare secțiile de vot și întreg procesul electoral va fi în mâna primarilor; primari care, cel mai probabil vor fi ai PSD și PNL.
O altă șmecherie este cea a limitării dezertărilor. Potrivit legii, în ultiemele 6 luni de mandat, aleșii locali puteau opta pentru un alt partid fără a-și pierde mandatul. Și, este de notorietate faptul că mulți primari în funcție și-au negociat trecerea la AUR începând cu luna aprilie. Deci, PSD și PNL vor stopa această migrare și, implicit, creșterea AUR-ului.
Nu în ultimul rând, AR-ul, în lipsa unor organizații legal constituite și funcționale la nivelul fiecărui județ, va avea probleme în a depune listele pentru locale.
Concluzie
„La vremuri noi, tot noi”, adică tot PNL-PSD! Povestea comasării alegerilor europarlamentare cu localele este un simplu joc politicianist prin care PSD și PNL vor să rămână la butoanele puterii pentru încă 10 ani. O perioadă mare de timp în care cetățenii chiar nu vor mai avea niciun cuvânt de spus. Nimic din ceea ce își doresc cetățenii nu va mai conta, iar România va fi prinsă, din nou, în plasa puterii exercitate de PSD și PNL. Curentele suveraniste, discursul AUR, punctele de vedere argumentate vor fi un fel de zgomot de fond ce nu va mai conta.
Mai mult, partidele mici vor dispărea din peisajul politic. Și, cel mai probabil, acei 60%-65% dintre cetățenii care nu votează, se vor retrage definitiv în propria cochilie.
Oare acest scenariu este benefic pentru România? Cu siguranță că nu este! Însă, PSD și PNL, cel mai probabil, pe fondul unei scăderi în sondaje, au inventat această schemă. Singurul partid care este vehement în ceea ce privește comasarea este AUR. Restul par să tacă. Fie există o înțelegere cu PSD și PNL, fie diverși lideri și-au negociat deja locuri eligibile pe listele fratelui mai mare.
În timp ce AUR-ul lui George Simion reacționează, SOS-ul Dianei Șoșoacă tace.
Soluția la această șmecherie a PSD-PNL, respectiv a domnilor Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă este aceea de unire a tuturor partidelor mici sub umbrela unui alt jucător ce are capacitatea de a candida. Însă, aici avem tot felul de personaje, mai mult sau mai puțin impostoare, care sunt incapabile să coaguleze considerând partidul drept un PFA sau o multinațională condusă de un CEO incapabil de o construcție cu adevărat politică. Acest joc al partidelor pe persoană fizică nu este altceva decât spulberarea culoarului patriotic/suveranist și limitarea accesului oamenilor „noi” în viața politică.
Șmecheria comasării alegerilor
Șmecheria comasării alegerilor
Liderii PSD și PNL au anunțat, după câteva săptămâni de sondare a opiniei publice, că alegerile se vor comasa. Adică, localele cu europarlamentarele și parlamentarele cu prezidențialele. Evident, alți țuțeri ai celor două partide aflate la guvernare au început să propage diverse argumente în susținerea acestei decizii de comasare. Decizie de comasare care a fost luată și nu prea, o au în analiză și nu prea, se gândesc, dar nu prea… În realitate, decizia este luată, iar acum se dă bătaia pe convingerea opiniei publice că demersul este justificat, fundamentat și legal. Demersul lor este „orice”, numai că ascunde niște calcule politicianiste minuscule. În fapt, arată dorința partidelor mari de a-și conserva puterea și de a rămâne la butoanele puterii. Atât și nimic mai mult.
Oare chiar se reduc cheltuielile?
Alegerile europarlamentare și locale se vor desfășura în același timp. Prin urmare, Statul va tipări același număr de buletine de vot exact ca în situația în care cele două tipuri de alegeri se vor desfășura separat. Deci nicio reducere a cheltuielilor.
Singura reducere a cheltuielilor este numărul de persoane implicate în secțiile de vot. Aici se poate face o reducere a cheltuielilor. Însă, o reducere reală a cheltuielilor ar fi, de exemplu, renunțarea la subvențiile pentru partidele politice. Un asemenea demers chiar s-ar simți. Dacă facem un calcul la valoarea subvențiilor pe care partidele politice le primesc de la AEP, atunci s-ar putea organiza și 10 tururi de alegeri.
Deci, din punct de vedere „reducerea cheltuielilor” este o poveste și nimic mai mult. Dacă nu ar fi fost impostori, PSD și PNL care, cel mai probabil plănuiau șmecheria anterior lunii decembrie 2023, de ce au mai prevăzut în buget sume aferente celor cinci tururi de scrutin? Prin urmare este de presupun că impactul bugetar este același atât în cazul comasării, cât și în cazul organizării alegerilor la termen.
Românii vor fi obosiți să participe la 5 tururi de alegeri…
Din nou, PSD și PNL aruncă pe piață un alt narativ prin care cetățenii ar putea fi convinși că puterea se gândește la starea lor de sănătate… psihică. O minciună mai sfruntată decât prima. Nici vorbă de așa ceva. Atât timp cât, prin lege, exprimarea votului nu este obligatorie, nici nu se pune problema de așa ceva.
Oare cetățenii nu sunt obosiți de jocul puterii legat de creșterea pensiilor și a salariilor care azi se decid și mâine se prorogă? Sau de jocul pe subiectul cerealelor din Ucraina? Ori pe minciunile exprimate zilnic de diverși reprezentanți politici pe la televiziuni?
Cu siguranță că românii sunt mult mai obosiți de lipsa de performanță a PSD și PNL decât să participe la alegeri.
Oare fermierii și transportatorii care protestează nu au obosit să audă promisiunile mincinoase ale PSD și PNL?
Implicații juridice
La europarlamentare, Birourile electorale sunt formate din reprezentanții partidelor politice europarlamentare și se completează cu reprezentanți ai partidelor ce depun liste de candidați.
La alegerile locale, Birourile electorale sunt formate din reprezentanții partidelor politice parlamentare și se completează cu reprezentanți ai partidelor ce depun liste de candidați la primării sau consilii locale și județene.
Prin urmare, care din cele două entități va valida rezultatul votului și cum?
Mai mult, potrivit legislației în vigoare, candidații la alegerile locale trebuie să îndeplinească, cumulativ, o serie de condiții, printre care deținerea unei cărți de identitate emise de localitatea în care dorește a candida, cu cel puțin 6 luni înainte de data alegerilor.
Deci, până în septembrie (momentul legal de organizare a alegerilor locale!), orice candidat avea posibilitatea de a îndeplini acest criteriu. Însă, în situația în care alegerile se comasează, atunci se limitează posibilitatea candidaților de a îndeplini condițiile. Să nu mai vorbim despre procesul de strângere al semnăturilor de susținere a listelor de candidați…
Nu cumva, cu bună știință, PSD și PNL încalcă:
De asemenea, pe rolul instanțelor de judecată, există numeroase dosare în care partidele mici au diverse dispute, dar și dosare ce privesc acordarea personalității juridice și aprobarea organelor de conducere. Ori, este puțin probabil ca, până în aprilie, aceste dosare să fie soluționate și hotărârile să rămână definitive (și înscrise în Registrul Partidelor Politice de pe lângă Tribunalul București), astfel încât să poată candida.
Implicațiile politice ale comasării
În situația comasării europarlamentarelor cu localele, principalii beneficiari sunt tocmai PSD și PNL. Candidații la primărie și CJ-uri, cel mai probabil, vor fi cei aflați (încă!) în funcție. Cel mai probabil, se vor înregistra schimbări la nivelul consiliilor locale și județene. Schimbări de cadre. Însă, din punct de vedere structură politică a acestor consilii, PSD și PNL vor „face jocurile”, având o majoritate mai mult decât confortabilă.
În situația în care în unele localități primarul în funcție va pierde, vom asista la un fel de vid de putere. Primul în funcție va „topi” bugetul local, în timp ce „noul primar” va urla ca din gură șarpe. În final, pierde comunitatea. Adică, cetățeanul!
Mai mult, până acum, această comasare nu s-a mai făcut. Prin urmare, cel mai probabil, vor exista chestiuni juridice legate de interpretarea legislației în materie electorală și, uite așa, mulți candidați vor fi excluși.
Totodată, din punct de vedere raportare cheltuieli aferente procesului de campanie electorală, și aici vor apare neclarități și situații interpretabile.
Un alt aspect este cel legat de mesaj ce va bulversa și mai mult electoratul. Problemele locale vor fi împachetate cu discursul specific alegerilor europarlamentare și va ieși un haos din care nimeni nu va înțelege nimic. Iar șansa cea mai mare de câștig o vor avea partidele mari. De ce? Pentru că au infrastructură și aplică foarte bine principiul „nu contează câți votează, contează cine numără”…
Și, în acest caz, partidele mici, dar și cele ce nu au o structură organizatorică asemănătoare cu PSD, sunt din start pierzătoare. Implicațiile unui scor electoral mic la europarlamentare și, implicit, la locale va spulbera succesul partidelor mici la parlamentare. La parlamentare secțiile de vot și întreg procesul electoral va fi în mâna primarilor; primari care, cel mai probabil vor fi ai PSD și PNL.
O altă șmecherie este cea a limitării dezertărilor. Potrivit legii, în ultiemele 6 luni de mandat, aleșii locali puteau opta pentru un alt partid fără a-și pierde mandatul. Și, este de notorietate faptul că mulți primari în funcție și-au negociat trecerea la AUR începând cu luna aprilie. Deci, PSD și PNL vor stopa această migrare și, implicit, creșterea AUR-ului.
Nu în ultimul rând, AR-ul, în lipsa unor organizații legal constituite și funcționale la nivelul fiecărui județ, va avea probleme în a depune listele pentru locale.
Concluzie
„La vremuri noi, tot noi”, adică tot PNL-PSD! Povestea comasării alegerilor europarlamentare cu localele este un simplu joc politicianist prin care PSD și PNL vor să rămână la butoanele puterii pentru încă 10 ani. O perioadă mare de timp în care cetățenii chiar nu vor mai avea niciun cuvânt de spus. Nimic din ceea ce își doresc cetățenii nu va mai conta, iar România va fi prinsă, din nou, în plasa puterii exercitate de PSD și PNL. Curentele suveraniste, discursul AUR, punctele de vedere argumentate vor fi un fel de zgomot de fond ce nu va mai conta.
Mai mult, partidele mici vor dispărea din peisajul politic. Și, cel mai probabil, acei 60%-65% dintre cetățenii care nu votează, se vor retrage definitiv în propria cochilie.
Oare acest scenariu este benefic pentru România? Cu siguranță că nu este! Însă, PSD și PNL, cel mai probabil, pe fondul unei scăderi în sondaje, au inventat această schemă. Singurul partid care este vehement în ceea ce privește comasarea este AUR. Restul par să tacă. Fie există o înțelegere cu PSD și PNL, fie diverși lideri și-au negociat deja locuri eligibile pe listele fratelui mai mare.
În timp ce AUR-ul lui George Simion reacționează, SOS-ul Dianei Șoșoacă tace.
Soluția la această șmecherie a PSD-PNL, respectiv a domnilor Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă este aceea de unire a tuturor partidelor mici sub umbrela unui alt jucător ce are capacitatea de a candida. Însă, aici avem tot felul de personaje, mai mult sau mai puțin impostoare, care sunt incapabile să coaguleze considerând partidul drept un PFA sau o multinațională condusă de un CEO incapabil de o construcție cu adevărat politică. Acest joc al partidelor pe persoană fizică nu este altceva decât spulberarea culoarului patriotic/suveranist și limitarea accesului oamenilor „noi” în viața politică.
Categorii
Articole recente
Alegeri prezidențiale: Sebastian Popescu, Partidul Noua Românie
28 octombrie 2024România are talent, îi lipsesc doar politicienii…
26 octombrie 2024Alegerile prezidențiale din România
14 octombrie 2024Șoșoacă scoasă din joc, democrația din România pusă pe standby…
6 octombrie 2024Tags
Instagram Feed
ionelaalinaalupoaei
Calendar